Uk en Puk
Wij werken met de methodiek Uk en Puk, waarin spelen centraal staat. We stimuleren uw kind in zijn of haar ontwikkeling en dagen uit om nieuwe dingen te leren, door het aanbieden van verschillende activiteiten en situaties te creëren waarin dit mogelijk is.
Uk en Puk bestaat uit verschillende thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Per thema zijn er verschillende activiteiten, aangepast aan de leeftijd van het kind, voor baby’s, dreumesen en peuters. Als wij met een nieuw thema beginnen dan krijgt u van ons een brief mee, waarin u kunt zien wat we tijdens dit thema doen en hoe u zelf ook aan het thema thuis kunt werken.
Een belangrijk middel in deze methodiek is de pop Puk. Puk doet altijd mee met de kinderen, het is een speelkameraadje van ze. Vaak vinden kinderen het makkelijker om te communiceren met anderen, via Puk. Pukhelpt ze om te leren.
Wij werken met de methodiek Uk en Puk, waarin spelen centraal staat. We stimuleren uw kind in zijn of haar ontwikkeling en dagen uit om nieuwe dingen te leren, door het aanbieden van verschillende activiteiten en situaties te creëren waarin dit mogelijk is.
Uk en Puk bestaat uit verschillende thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Per thema zijn er verschillende activiteiten, aangepast aan de leeftijd van het kind, voor baby’s, dreumesen en peuters. Als wij met een nieuw thema beginnen dan krijgt u van ons een brief mee, waarin u kunt zien wat we tijdens dit thema doen en hoe u zelf ook aan het thema thuis kunt werken.
Een belangrijk middel in deze methodiek is de pop Puk. Puk doet altijd mee met de kinderen, het is een speelkameraadje van ze. Vaak vinden kinderen het makkelijker om te communiceren met anderen, via Puk. Pukhelpt ze om te leren.

Kindvolgsysteem
Wij maken gebruik van het Uk en Puk volgsysteem. Hiermee volgen wij de ontwikkeling van ieder kind van nul tot vier jaar. Het is een hulpmiddel voor ons om gericht naar de ontwikkeling van een kind te kijken.
Het volgsysteem bestaat uit vragenlijsten die zijn verdeeld in vijf perioden: baby, dreumes, begin peuter, midden peuter en eind peuter. De observatiepunten in de vragenlijsten zijn in concreet, waarneembaar gedrag omschreven. Deze punten geven de vaardigheden weer. We verzamelen observatiegegevens op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.
Het gaat erom dat wij aangeven wat een kind al kan en dat we hem of haar uitdagen om iets nieuws te leren. In de lijst kunnen we zien wat de volgende stap in de ontwikkeling is, dus daarbij kunnen wij aansluiten.
Wij maken gebruik van het Uk en Puk volgsysteem. Hiermee volgen wij de ontwikkeling van ieder kind van nul tot vier jaar. Het is een hulpmiddel voor ons om gericht naar de ontwikkeling van een kind te kijken.
Het volgsysteem bestaat uit vragenlijsten die zijn verdeeld in vijf perioden: baby, dreumes, begin peuter, midden peuter en eind peuter. De observatiepunten in de vragenlijsten zijn in concreet, waarneembaar gedrag omschreven. Deze punten geven de vaardigheden weer. We verzamelen observatiegegevens op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.
Het gaat erom dat wij aangeven wat een kind al kan en dat we hem of haar uitdagen om iets nieuws te leren. In de lijst kunnen we zien wat de volgende stap in de ontwikkeling is, dus daarbij kunnen wij aansluiten.
Boekstart
Wij hebben een samenwerking met de Bibliotheek Deventer, specifiek met het onderdeel Boekstart. Voorlezen is ontzettend belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Het is erg leuk om te doen, voor kinderen een hele knusse, fijne en leerzame gelegenheid. We hebben een voorleesbeleid ontwikkeld en iedere dag lezen wij voor aan alle kinderen, ook voor baby’s (!) in onze eigen leeshoek.
Wij hebben een samenwerking met de Bibliotheek Deventer, specifiek met het onderdeel Boekstart. Voorlezen is ontzettend belangrijk voor de taalontwikkeling van kinderen. Het is erg leuk om te doen, voor kinderen een hele knusse, fijne en leerzame gelegenheid. We hebben een voorleesbeleid ontwikkeld en iedere dag lezen wij voor aan alle kinderen, ook voor baby’s (!) in onze eigen leeshoek.

Peutergym
Wij geven volop aandacht aan beweging. En hoe kan dat nou leuker dan tijdens peutergym? Samen met Anouk Testerink, voormalig medewerker bij Timboektoe en kinder- en bewegingscoach bij Bewegingskracht, hebben wij een bewegingsprogramma opgezet, waarin peutergym een belangrijk onderdeel is.
Wij geven volop aandacht aan beweging. En hoe kan dat nou leuker dan tijdens peutergym? Samen met Anouk Testerink, voormalig medewerker bij Timboektoe en kinder- en bewegingscoach bij Bewegingskracht, hebben wij een bewegingsprogramma opgezet, waarin peutergym een belangrijk onderdeel is.
Plusgroep
Plusgroep is een dagelijkse activiteit die wij doen met kinderen van 3 jaar. Als wij merken dat een jonger kind de uitdaging kan gebruiken, dan laten wij dit kind ook mee doen.
Plusgroep is een activiteit waarbij extra aandacht wordt geschonken aan de cognitieve, motorische, zintuiglijke en de taalontwikkeling. Per week is één van de ontwikkelingsgebieden aan de beurt en krijgt extra de aandacht. Afhankelijk van welke dit is kiezen wij samen met de kinderen een activiteit uit om te doen.
Plusgroep is een dagelijkse activiteit die wij doen met kinderen van 3 jaar. Als wij merken dat een jonger kind de uitdaging kan gebruiken, dan laten wij dit kind ook mee doen.
Plusgroep is een activiteit waarbij extra aandacht wordt geschonken aan de cognitieve, motorische, zintuiglijke en de taalontwikkeling. Per week is één van de ontwikkelingsgebieden aan de beurt en krijgt extra de aandacht. Afhankelijk van welke dit is kiezen wij samen met de kinderen een activiteit uit om te doen.
Voeding
Kinderen krijgen over het algemeen veel meer suikers binnen dan nodig en goed voor ze is. Om deze reden proberen wij de suikerinname bij ons op de opvang zoveel mogelijk te beperken. Dit doen we door alleen diksap, water en lauwe thee aan te bieden. Om zoveel mogelijk gezonde voeding te geven, geven we volkoren brood tijdens de lunch. Samen met de kinderen verbouwen we groente in onze eigen moestuin. We willen bereiken dat kinderen groente gaan zien als iets lekkers, en bieden dan ook op verschillende momenten op de dag, verschillende soorten groenten aan. Als ouders bij ons aan hun dagelijkse portie groente én fruit krijgen, hoeft u zich daar als ouders in de avonden niet meer druk om te maken.
Kinderen krijgen over het algemeen veel meer suikers binnen dan nodig en goed voor ze is. Om deze reden proberen wij de suikerinname bij ons op de opvang zoveel mogelijk te beperken. Dit doen we door alleen diksap, water en lauwe thee aan te bieden. Om zoveel mogelijk gezonde voeding te geven, geven we volkoren brood tijdens de lunch. Samen met de kinderen verbouwen we groente in onze eigen moestuin. We willen bereiken dat kinderen groente gaan zien als iets lekkers, en bieden dan ook op verschillende momenten op de dag, verschillende soorten groenten aan. Als ouders bij ons aan hun dagelijkse portie groente én fruit krijgen, hoeft u zich daar als ouders in de avonden niet meer druk om te maken.
Wij verwijzen u voor onze visie graag naar ons uitgebreide pedagogisch beleid.